Drömmer du om att bli kläddesigner? Även om yrket är förknippat med spektakulära modevisningar, kändisar och glamour ligger det hårt arbete bakom en lyckad karriär som modeskapare. Branschen är fylld av konkurrens och för att kunna leva på sin kläddesign krävs vissa specifika egenskaper. Givetvis är en passion för kläder och ett unikt perspektiv förutsättningar för att nå framgång, men man måste också kunna verkställa sina idéer. För detta krävs kunskap om material och hur man konstruerar ett plagg. Dock kommer man inte långt utan självförtroende, då det är ytterst viktigt att våga ta plats och synas, samt kunna sälja in plaggen till inköpare, bloggare och press.
De allra flesta designers har genomgått någon typ av utbildning, om det så är på en folkhögskola eller på designskolor såsom Beckmans eller Tillskärarakademin. Efter att utbildningen är avslutad är det vanligt att man söker jobb hos en redan etablerad designer för att få praktisk erfarenhet av hur branschen fungerar. Du kan exempelvis jobba som mönsterkonstruktör eller tillskärare. Det smidigaste sättet att söka jobb på är att använda dig av sajter som netjobs.com. på netjobs.com kan du även passa på att söka andra tjänster som är relaterade till modebranschen om du inte hittar just den tjänst du har tänkt. På så sätt kan du bygga upp ditt kontaktnät inför framtiden.
När det kommer till att starta ditt egna klädmärke bör du först fråga dig vem din konsument är. Även om en konstnärlig vision är en viktig, måste du också försäkra dig om att det finns en marknad för dina kläder. När du har identifierat dina potentiella köpare bör du göra så mycket research som möjligt om dem för att se vilka behov du som designer kan fylla.
Glöm inte ekonomin
När du har bestämt vilka kunder du vill nå ut till är det dags att göra en affärsplan. Detta kan vara en utmaning för vissa designers som är mer lagda åt det kreativa hållet. I så fall kan det vara bra att hitta en partner som kan hjälpa dig med den finansiella biten och se till att ditt företag har så bra ekonomiska förutsättningar som möjligt. Om du själv inte kan stå för företagets kostnader under uppstarten bör du se över dina möjligheter att få lån eller ta in investerare.
Om du inte har tillgång till ett stort startkapital kan du börja i liten skala. Se över vilka kostnader du kan spara in på, exempelvis genom att arbeta hemifrån istället för att hyra en lokal eller använda dig av plattformar som är gratis för att slippa betala dyrt för en skräddarsydd hemsida.
Slutligen gäller det att få dina kläder att synas. Sociala medier kan vara ett effektivt sätt att nå ut till dina potentiella kunder. Om du är intresserad av att väcka intresse hos inköpare och modeskribenter kan det dock vara nödvändigt att ta till andra metoder. ett bra sett att synas är genom att delta i tävlingar och söka stipendium, då nyckelfigurer inom modebranschen ofta deltar i dessa sammanhang. Även om du inte skulle vinna kan du få viktig feedback om hur du kan utveckla din roll som designer, vilket kan vara avgörande för din karriär.