Begreppet kan låta lite konfyst den första gången man hör det. Så vad är egentligen tjänstedesign? Jo, det innebär att man strukturerar eller organiserar kring tjänster som t.ex. infrastruktur, kommunikation och annan service. I mångt och mycket kan det jämföras med marknadsföring, men det är egentligen att gå ett steg längre. Det är efter marknadsföringen och när man har satt sig in i kundens beteende som man kan skräddarsy olika tjänster som ska passa in på kundernas behov. Målet är att förbättra den tjänst som redan finns eller att skapa helt nya tjänster på marknaden.

Det blir allt vanligare att företag tar hjälp av tjänstedesignföretag för att kunderna ska hållas kvar. Tjänstedesign är särskilt bra om man strävar efter konkurrenskraftiga tjänster och stor användarvänlighet. Egentligen är tjänstedesign ett brett begrepp och kan syfta till alla möjliga företag och ändamål. Men grunden är densamma. Att få nöjda kunder som gärna stannar kvar. En stor del inom tjänstedesign handlar om att förstå kunderna och vara lyhörd inför deras önskningar.

Author emilia
Published
Categories Design